Efter Rup's frygtelige og meningsløse dødsfald gjorde I alt hvad I kunne for at få ham bragt tilbage til livet. I jeres desperation gik I endda til jeres onkels gamle arvefjende den sorte troldkvinde og lavede en kostbar aftale med hende for at få Rup genoplivet. Men til trods for alle hendes mægtige kræfter og mange formularer kunne hun ikke genoplive Rup.

Tulle kastede sig ud i en eftersøgning på både uhyret, som dræbte Rup og årsagen til at ingen magi kunne vække ham til live igen. Men hans efterforskning stødte først og fremmest på rygte om at en forbandelse hvilede over verden - Ingen kan vækkes til live igen, hvis de dør - deres sjæl er fanget! Efterhånden som tiden gik, viste det sig at være rigtigt - Alle som døde uanset årsagen, kunne ikke vækkes til live igen, selv med den mægtigste magi.

Alle verdens organisationer både officielle og lyssky kastede sig ud i at opspore, hvor forbandelse stammede fra og hvordan man kunne sætte en stopper for den. Ingen har kunnet finde svaret, men rygterne pegede på den dybe jungle mod syd på halvøen Chult.

I rejste til Waterdeep for derfra at ville finde vej mod Chult og Rup's redning. I Waterdeep slog I jer ned på sagnomspundne, hæderkronede, prisvindende og veldrevne kro "Wave Echo Tavern", for at undersøge jeres muligheder for at komme mod syd. Under lørdagens faste event i kroen - "Fireball Extravaganza" mødte I Syndra Silvane, en ældre kvinde, som er pensioneret eventyrer, som også var på vej mod Chult for at redde verden fra forbandelsens greb. Hun havde lejet skibet "Brazen Pegasus", som lå i havnen ved Waterdeep.

Med håbet om at redde Rup og en ny allieret sejlede I mod Port Nyanzaru - den eneste by på halvøen. Efter 10 dage på havet kan I nu skimte gyldne blink i det fjerne og I er næsten fremme.